GABINET SEKSUOLOGII I PSYCHOTERAPII

WARSZAWA | KONSULTACJE ONLINE | www.twojterapeuta.pl

Michał Sawicki - ZnanyLekarz.pl

Mając na uwadze zdrowie swoje i swoich bliskich oraz czując odpowiedzialność społeczną większość z nas zdecydowała się już teraz zostać w domu. Niektórych zmusiła do tego sytuacja zawodowa. Jakkolwiek pierwszy dzień takiego etapu mógł się wydawać zbawieniem - dłuższy poranek w łóżku, brak make-upu czy domowy obiad - to jednak im dłużej siedzimy w swoich czterech kątach, tym częściej zalewają nas nieprzyjemne emocje. Smutek, frustracja, lęk, bezsilność. To tylko niektóre ze stanów, które możemy odczuwać. Pamiętajmy, że sytuacja generalnie jest kryzysowa, więc dla większości to trudny etap. Zostawmy więc na razie na boku czynniki osobowościowe każdego i każdej z nas. „Nie mogę wyjść z domu”, „Zbankrutuję”, „Kiedy to się skończy?”. To tylko wybrane myśli, które w ostatnim tygodniu zgłaszają moi pacjenci. Jak więc radzić sobie w tym czasie?

Zacznij aktywnie dzień.

Nasze zachowania się połączone z systemem myśli i emocjami. Zacznijmy więc wpływać na dwa pozostałe poprzez zmiany behawioralne. Wprowadzając swoje ciało w stan „działania” nakręcamy się pozytywniej na resztę dnia. Mogą to być małe kroki. Pościelenie łózka, kilka minut ćwiczeń, orzeźwiający prysznic. Ważne, żeby nie zalegać do wieczora w pidżamie z laptopem na brzuchu. Ja dla przykładu w celu aktywacji pisze właśnie rano ten artykuł. 

Uporządkuj mieszkanie.

Ład w otaczającej nas przestrzeni poprawia odbiór obecnej sytuacji. Dodatkowo jest to kolejne zadanie, które pobudza nas do zdrowszego myślenia. Lepiej przyznać wieczorem, ze nie zmarnowałem całego dnia przed Netflixem, tylko ogarnąłem piwnice albo wymyłem dokładnie łazienkę. 

Stwórz sobie listę zadań.

Wzmacniaj sens swojego codziennego wstawania z łózka. Napewno znajdą się zaniedbane w ostatnim czasie rzeczy do wykonania. Pamiętaj, że to twoja osobista lista zadań na dany dzień. Może na niej znaleźć się przejrzenie całej szafy ubrań, ale także telefon do babci, czy wyrzucenie śmieci. Jest to jedna z technik terapeutycznych do pracy z depresją. Skorzystajmy z tego narzędzia profilaktycznie. Ja tworzę takie plany zazwyczaj wieczorem dnia poprzedniego. Na dzisiaj mam wpisanych kilka sesji terapeutycznych przez Skype i zrobienie naleśników. 

Poczuj wspólnotę.

Dla części osób kojąca jest świadomość, że nie tylko one mają trudno, że sytuacja dotyczy wszystkich. Nie jest tak, że ja siedzę w domu a inni bawią się nad Wisłą.  Może sprobujmy przemienić to w pozytywną motywację - kwarantannę robimy dla dobra ogółu. Wszyscy przechodzimy kryzysowy czas, ale możemy na siebie liczyć, wpierać się i pomagać. To także świetna okazja do wzmocnienia swojej altruistycznej części. 

Nie daj się opanować panice.

Lęk jest jedną z najpotężniejszych broni. Pamietajmy, że już mamy jednego wroga - koronawirusa. On już robi ogromne zamieszanie. Nie dajmy się dodatkowo bombardować zalewającemu nas lękowi. Kupujmy racjonalnie, nie przekazujmy niesprawdzonych informacji, nie zarzucajmy bliskich osób katastroficznymi wątpliwościami. 

Zaplanuj swój powrót do normalności.

Pomocne może być zaplanowanie tego jak wrócić do codziennego funkcjonowania po okresie epidemii. Twórzmy biznesplany, uaktualniajmy swoje CV i strony internetowe, ogarnijmy dokumenty, pomyślmy, w jakich szkoleniach chcemy wziąć udział. Po co? By jak najsprawniej odbić się od obecnej sytuacji. 

Nie wypadaj z życia społecznego i kulturalnego.

Prócz pracy, odpoczynku i sprzątania potrzebujemy w życiu rozrywki i kontaktu z innymi. Na szczęcie żyjemy w czasach, które ułatwiają przejście kwarantanny. Możemy online poznawać nowe osoby lub utrzymywać dotychczasowe kontakty. W sieci jest coraz więcej opcji konwersacji z native speakerami, obejrzenia spektakli czy nagrań z koncertów. Paradoksalnie może być tak, że jeszcze za takimi opcjami zatęsknimy.

Zaufaj sobie.

Znajdź swój indywidualny sposób. Nie musisz dopasowywać się do żadnych wytycznych opisanych w mądrych artykułach psychologicznych. Sprawdź, co poprawia ci humor. Uważaj tylko z używkami, pornografią i kompulsyjnym jedzeniem! Mnie relaksuje układanie zdjęć w albumach i wiosenne przesadzanie roślin. 

Skorzystaj z usług terapeuty.

Pamietajmy, że psychoterapeuci cały czas pracują. Znaczna część z nich otwarta jest na spotkania online. Konsultacje z nimi pomogą rozpoznać twoja indywidualną sytuację i skupić się na konkretnych myślach i emocjach, które cie zalewają. Zapraszam serdecznie. 

Jak radzić sobie z izolacją?

21 marca 2020
26 marca 2020
Według zaleceń towarzystw psychoterapeutycznych oraz Ministerstwa Zdrowia sesje na żywo powinny być zawieszone. Jak więc pracować w izolacji? Czy koniecznie jest przerywanie procesu terapeutycznego? Co z osobami, które potrzebują teraz
21 marca 2020
Mając na uwadze zdrowie swoje i swoich bliskich oraz czując odpowiedzialność społeczną większość z nas zdecydowała się już teraz zostać w domu. Niektórych zmusiła do tego sytuacja zawodowa. Jakkolwiek pierwszy
11 sierpnia 2019
Musimy zacząć od tego, że samo pojęcie uzależnienia od seksu jest dość niejasne. Specjaliści podchodzą do niego w różny sposób z powodu braku jednoznacznego określenia tego problemu w klasyfikacji chorób.

TWÓJTERAPEUTA BLOG

Media Społecznościowe

Strona zrobiona w kreatorze stron internetowych WebWave

Kontakt

Warszawa, Świętokrzyska 16

693 787 011

kontakt@twojterapeuta.pl

 

 

 

 

MICHAŁ SAWICKI

Gabinet seksuologii i psychoterapii

Ochrona Danych    |    Kontrakt terapeutyczny